Dobry lekarz

Udając się po raz pierwszy do nowego lekarza specjalisty bardzo często kierujemy się poleceniami znajomych albo opiniami w Internecie. Gdy mamy problem zdrowotny pragniemy by zajął się nami profesjonalny lekarz. Zastanówmy się, więc, co to tak naprawdę znaczy dobry lekarz.

Niestety na polskim rynku opieki zdrowotnej mamy ciągle zbyt małą ilość lekarzy

Polska znajduje się na końcu europejskiego zestawienia ukazującego liczbę lekarzy na tysiąc mieszkańców. Sytuacja ta sprawia, że trudno jest się dostać do specjalisty i co gorsze może on poświęcić bardzo małą ilość czasu na jednego pacjenta. Musimy, więc zdawać sobie sprawę, że jeśli lekarz może poświęcić pacjentowi dużo mniej niż 15 minut to jego możliwości są ograniczone. Standardowo lekarz na wizycie powinien przeprowadzić szczegółowy wywiad dotyczący objawów, chorób w rodzinie, zapytać o przyjmowane leki i zbadać pacjenta. Z reguły robi się to, więc bardzo skrótowo. Poza tym lekarz w bardzo krótkim czasie musi postawić diagnozę i zdecydować, jakie leczenia czy badania będzie zlecał. Paradoksalnie najwięcej czasu na wizycie zajmie mu wypełnianie karty oraz wystawianie recept i skierowań. Na koniec jeszcze musi poinstruować pacjenta jak przyjmować leki.

Zadowolenie pacjenta z dobrego lekarza

My pacjenci najczęściej jesteśmy niezadowoleni z kontaktu z lekarzem, gdy ten przeprowadza skrótowy wywiad albo w ogóle nie pyta o objawy oraz wtedy, gdy lekarz nie chce niczego tłumaczyć pacjentowi. Niestety jest wielu lekarzy, którzy uważają, że pacjent powinien tylko odpowiadać na pytania i nie ma prawa niczego sugerować, prosić o wyjaśnienia. Pacjenci nie lubią także lekarzy, którzy od razu nawet przy niezbyt groźnych objawach zlecają bolesne badania takie, jako kolonoskopia czy gastroskopia. Obecnie przybywa także lekarzy, którzy przepisują bardzo drogie leki i zachodzi tutaj podejrzenie, że są oni pod zbyt dużym wpływem przedstawicieli farmaceutycznych.

Kolejna negatywna cecha wielu lekarzy to brak kultury osobistej, podnoszenie głosu, brak uprzejmości, spóźnianie się na wizyty. Wielu lekarzy traktuje pacjentów z góry, bardzo nie lubią oni sytuacji, gdy widzą, że pacjent jest wyedukowany z pomocą Internetu i zadaje szczegółowe pytania. Ponadto polityka wielu przychodni jest taka, by zlecać jak najmniej badań, więc lekarze często odmawiają ich pacjentom.
Wszyscy chcielibyśmy leczyć się u dobrych lekarzy specjalistów. Cenimy szeroką wiedzę, doświadczenie w pracy na oddziałach szpitalnych i nade wszystko ludzkie podejście do nas pacjentów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here