dieta na depresję

Przygnębienie, smutek, apatia, zniechęcenie, brak energii, ucieczka od świata, śmierć, to obraz jednej z najczęściej dziś występujących chorób, czyli depresji. Na depresję cierpi ponad trzysta pięćdziesiąt milionów ludzi na świecie. W tym w Polsce ponad półtora miliona. Tylko połowa chorych na depresję stosuje profesjonalne leczenie. Dlatego śmierć zbiera tak duże żniwo wśród osób borykających się z depresją. A nie musi tak być. Wystarczy tylko udać się do lekarza i zażegnać ten problem zdrowotny. W leczeniu depresji poza lekami farmaceutycznymi i psychoterapią sprzymierzeńcem jest również odpowiednia dieta, którą warto stosować każdego dnia.

Jaka dieta na depresję ?

W codziennej diecie osób posiadających tendencję do depresji powinny znaleźć się:

  • ryby, a zwłaszcza tuńczyk, halibut, sardynki, łosoś i makrela, oraz śledzie
  • chude mięso drobiowe najlepiej z indyka, wątróbka, oraz wołowina
  • owoce morza
  • masło, mleko, chudy twaróg, jogurty
  • ser żółty głównie parmezan i cheddar
  • jaja
  • warzywa, jak dynia, marchew, pomidory, szpinak, brokuły, szparagi, soczewica, soja, bób, groszek zielony, fasola, cykoria, pietruszka, kalafior, sałata, kapusta, papryka
  • ryż, ziemniaki, kukurydza, kasza gryczana
  • owoce, jak mandarynki, brzoskwinie, kiwi, grejpfruty, banany, truskawki, borówki, maliny, czarna porzeczka, pomarańcze, nektarynki, jabłka, żurawina
  • orzechy, migdały, sezam
  • pełnoziarniste pieczywo
  • kiełki pszenicy, otręby, płatki owsiane
  • czekolada, gorzkie kakao
  • olej roślinny lniany, sojowy, z oliwek, rzepakowy
  • pestki słonecznika i dyni
  • przyprawy i zioła, jak szafran, kurkuma, cynamon, tymianek, bazylia, rozmaryn, dziurawiec, lawenda, cytryniec chiński

Co warto ograniczyć przy depresji ?

Wielkim sprzymierzeńcem w leczeniu depresji jest zdrowa dieta, a więc unikanie żywności o niskiej wartości odżywczej. Takiej, która tylko zwiększa masę ciała, a nie wnosi do organizmu nic dobrego. Jak na przykład słodkie napoje gazowane, chipsy, czy słodycze.

A przede wszystkim borykając się z depresją lub chcąc jej zapobiec warto odstawić napoje alkoholowe, gdyż po wypiciu alkoholu następuje spadek serotoniny. Poczucie szczęścia jest tylko chwilowe, po czym zaraz następuje jeszcze większe przygnębienie.

Nie trzeba także nadużywać napojów energetyzujących, mocnej kawę i mocnej herbaty, bo kofeina w nich zawarta także obniża poziom serotoniny. W związku z czym pojawia się jeszcze większy niepokój, drażliwość, oraz kłopoty ze snem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here